فارس قابلیت تبدیل به باغ مادری جنوب کشور را دارد


: 2801

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه تحقیقات مرکبات گفت: استان فارس به لحاظ دارا بودن شرایط مناسب تحقیقاتی و موقعیتی، قابلیت ایجاد باغ مادری در جنوب کشور را دارد.

رئیس موسسه تحقیقات مرکبات:

 

 

 

فارس قابلیت تبدیل به باغ مادری جنوب کشور را دارد

 

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه تحقیقات مرکبات گفت: استان فارس به لحاظ دارا بودن شرایط مناسب تحقیقاتی و موقعیتی، قابلیت ایجاد باغ مادری در جنوب کشور را دارد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مرتضی گل محمدی اظهار داشت: استان فارس به دلیل میزان تولید، مرکز تحقیقاتی قوی، و عدم وجود بیماری‌های خطرناک گیاهی می‌تواند خود را به عنوان یکی از مراکز مهم باغ مادری در جنوب کشور مطرح کند.

وی اضافه کرد: استان فارس به کمک علم بالای باغداران و کشاورزان بعد از مازندران دومین تولیدکننده مرکبات کشور محسوب می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات مرکبات بیان کرد: ایستگاه تحقیقاتی داراب و جهرم فارس در بخش تشخیص بیماری‌ها، تحقیقات مناسبی انجام داده و این فعالیت‌ها نتایج اثربخشی در زمینه تولیدات مرکبات داشته است.

این مقام مسئول ابراز داشت: بالاترین میانگین تولید مرکبات کشور با تولید 21 تن در هکتار متعلق به فارس است و بعد از آن استان مازندران با راندمان تولید 17 تن مرکبات قرار دارد.

وی تصریح کرد: با این حال هنوز ایران تا رکورد تولید مرکبات دنیا فاصله دارد، ضمن آنکه هم‌اکنون در کشوری مانند ترکیه راندمان تولید 34 تن در هکتار است.

گل محمدی با اشاره به ثبت بیش از 150 نوع بیماری مربوط به درخت و نهال مرکبات در موسسه تحقیقاتی بیان داشت: با انجام آزمایش‌های متفاوت سعی بر کنترل آنها در تمام مناطق کشور را داریم.

رئیس موسسه تحقیقات مرکبات خاطرنشان کرد: در حوزه پژوهش تغییرات اقلیمی و هوایی تحقیقات مناسبی انجام نمی‌شود و برای کاشت پیش‌بینی‌های لازم را نمی‌توان انجام داد.

گل محمدی با تاکید بر اینکه هدف اساسی، تشخیص بیماری‌های ویروسی است ادامه داد: تاکنون میلیون‌ها درخت پیوندی روی پایه نارنج به وسیله گونه‌ای ویروس نابود شده که این موضوع نیاز به افزایش فعالیت‌های تحقیقاتی را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: در باغداری کشور، هر فرد که پیوند ابتدایی و غیر اصولی بلد باشد به تولید نهال می‌پردازد که این موضوع و افزایش تولید غیراصولی نهال، باعث کاهش نظارت کافی می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات مرکبات گفت: 50 رقم پروسه سالم‌سازی تولید در حال انجام است که برای ارقام وارداتی نیز این فعالیت انجام می‌شود.

 

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز، چهار راه پیرنیا ، مجتمع گلستان، طبقه چهارم، شرکت مهرآباد داریس فارس

موبایل: 09173024066، 09173878783   

تلفکس: 07137320200

​ایمیل:info@mehrabaddf.com

در یک نگاه

شرکت مهرآباد داریس فارس فعالیت خود را از سال 1389(1389/11/29) در شیراز  با عرضه مجموعه ایی کامل و متنوع از پیشرفته ترین و موثرترین علف کش ها، قارچ کش ها، حشره کش ها و انواع کود و بذر به کشاورزان و همکاران عزیز در جهت افزایش میزان و کیفیت محصولات کشاورزی فعالیت خود را شروع کرد.

سبد کامل و متنوع محصولات حفاظت گیاهان و تغذیه با مبنای تعهد به کشاورزان و همکاران و توسعه کشاورزی پایدار و حفظ محیط زیست و ارتقای سلامت و کیفیت زندگی از اهداف ما  می باشد.

همچنین تیم متخصص و با تجربه فنی گیاه پزشکی و تغذیه  این شرکت به منظور هدفمند کردن مصرف نهادههای کشاورزی و کسب بهترین نتیجه همیشه در خدمت جامعه کشاورزی و مشتریان عزیز است.