بررسی عارضه زوال زودرس مرکبات در فارس


: 2795

بررسی عارضه زوال زودرس مرکبات در فارس ، کارشناسان و محققان کشاورزی فارس عارضه زوال زودرس درختان مرکبات جهرم را بررسی کردند .

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این شهرستان با بیان اینکه درختان مرکبات جهرم زیر ذره بین کارشناسان و محققان کشاورزی فارس است گفت: درختان مرکبات شهرستان‌های جهرم، داراب، قیروکارزین و لارستان دچار عارضه زوال زودرس شده است  .
زرگری افزود: برای بررسی این موضوع و علت آن ۷ نفر از محققان رشته‌های گیاه پزشکی، علوم باغبانی، خاک شناسی و تغذیه و آبیاری  از درختان ۵ باغ مرکبات این شهرستان نمونه گیری و برای بررسی آزمایشگاهی به مرکز تحقیقات فارس ارسال و  در جلسه ای توصیه‌های فنی را به باغداران ارائه کردند.

 وی گفت:  در این جلسه به باغداران توصیه شد تااعلام نتایج آزمایشگاهی و بررسی کارشناسان از تغذیه بی رویه درختان و کودهای مکمل جلوگیری کنند و مداوم  درختان مرکبات را شست و شو دهند.

به گفته زرگری در عارضه زوال مرکبات ، برگ درختان زرد رنگ شده و کم کم رو به خشکی می رود .
شهرستان جهرم با ۲۴ هزار هکتار باغ مرکبات در ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد .

بیماری ملانوز مرکبات (citrus melanose disease )

بیماری ملانوز یکی از بیماریهای مرکبات می باشد  که در آب و هوای گرم و مرطوب بروز می کند .این بیماری بر روی برگهای جوان و میوه های در حال رشد گونه ها ویا واریته های مشخصی از مرکبات اثر می گذارد. علائم این بیماری بصورت خال های کوچک و یا زخم های شبیه جرب که الگویی از خسارت می باشد و بنام کیک قارچی و ملانوز ستاره ای مشهور است می باشد .

میزبان

عامل بیماری به پرتقال (Citrus sinensis)،گریپ فروت(C.paradisi)و دارابی (بتابی :C.grandis)حمله می کند . این بیماری در شهرستان دشتستان بر روی درخت پرتقال موجود در منازل و باغات مرکبات  مشاهده شده است .

 

عامل بیماری

ایجاد می شود Diaporthe citriبیماری ملانوز در اثر یک عامل بیماریزای قارچی بنام      

پاتوژن اغلب به برگ و میوه سرایت می کند . اما ممکن است باعث پوسیدگی دم میوه نیز شود . که بصورت ساپروفیت بر روی شاخه های مرده باقی می ماند . فاز غیر جنسی شامل دو نوع اسپور غیر جنسی که که کنیدی آلفا و بتا خوانده می شود. آنها به شکل پیکنید هایی با دیواره ضخیم از سطح میزبان به بیرون می زندو بر روی شاخه های مرده مرکبات رشد می کند . کنیدی آلفا (که اندازه آن 9-5 در 4-5/2میکرو.مترمی باشد) تک سلولی وشفاف می باشد. کنیدی بتا (اندازه آن 30-20 در 5/1 -7/0میکرومتر می باشد.)

در شرایط مرطوب کنیدی ها از پیکنید ها خارج شده وبصورت یک توده چسبناک و یا بصورت یک پیچک می باشند . بیشتر اسپور ها به شرایط خشکی مقاوم هستندو تا زمانی که بوسیله آب پراکنده شوند زنده باقی می مانند . مرحله تلومورف شامل پریتیکای کروی می باشد که روی شاخه های مرده تشکیل شده و شامل اسکوسپور های جنسی تولید شده می باشد.

 

سیکل بیماری

در دمای 25 درجه سانتیگراد حدود 12 ساعت رطوبت برای آلودگی نیاز می باشد .ودر دمای 15 درجه حدود 24-18 ساعت رطوبت نیاز می باشد.در دمای 25 – 18 درجه علائم پس از 7-4 روز پس از آلودگی مشاهده می شود.  بارش های باران و یا آبپاشی بیش از حد ، اسپور های آنامورف رادر فواصل کوتاه به بافت های مستعد در سطح کانوپی مرکبات پراکنده می کند . آسکوسپور ها بوسیله باد به فواصل دور تر پراکنده می شود و در چوب های مرده ای که خارج از کانوپی وجود داردتعداد اسکوسپور های بیشتری را تولید خواهند کرد بیشترین آلودگی های دیگری که بوسیله کنیدی ایجاد می شوند ،می باشد .

علائم بیماری

آلودگی ابتدا بر روی برگهایی که رشد کامل نکرده اند ، ایجاد می شود. جوش های چروکیده ، برجسته و برنگ تیره ایجاد شده و ممکن است بوسیله هاله زرد رنگی احاطه شده باشند که این هاله در مراحل پیشرفته تر به رنگ سبز  تغییر می یابد. در اثر آلودگی های شدید شاخه های انتهایی کج و بد شکل شده و از بین می رود.

در اثر الودگی میوه ، ظاهر میوه برنگ تیره در می آید و جوش های برجسته ای در اندازه های مختلفی بر روی آن ایجاد می شود . این جوش ها ممکن است به داخل میوه نفوذ پیدا نمی کند  اما می تواند به هم پیوسته و ترکهایی را در پوست میوه ایجاد کندکه به نام ملانوز کیک قارچی مشهور است .و یا ممکن است بافت سختی بر روی میوه که بشکل وجود یک جریان آب بر روی میوه به نظر می رسد . این بیماری بر روی کیفیت درون میوه (پالپها)تاثیری ندارد اما بازار پسندی آنها را کم می کند.

 

مبارزه

1-هرس: جهت مبارزه زراعی با این بیماری هرس شاخه های مرده بصورت دوره ای باید تکرار شود . که بدینوسیله هم بقای پاتوژن کاهش می یابد و هم بوسیله عبور جریان هوا سطح شاخساره کمتر مرطوب باقی مانده و همچنین اثر پوششی و نفوذی سموم قارچ کش را افزایش میدهد.

 2- انتخاب واریته های مناسب : از کشت گونه و یا ارقام خیلی حساس مرکبات مثل پرتقال ، گریپ فروت و دارابی (بتابی) در مناطق مرطوب جلوگیری نمایید.

 3-انتخاب مکان کاشت  : مرکبات را می بایست در نواحی آفتابی با باران کم کاشت .

 4-اقدامات بهداشتی  : تمام قطعات گیاهی که بر روی زمین افتاده اند را می بایست جمع آوری و منهدم نمود.

 5- سموم قارچ کش جهت مدیریت این بیماری محلول پاشی با سموم قارچ کش مسی بر روی میوه و برگهای جوان ضروری می باشد . هنگامی که بیماری شدیدتر می باشد ، ممکن است نیاز باشد که این کار بصورت مکرر تکرار گردد . 

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز، چهار راه پیرنیا ، مجتمع گلستان، طبقه چهارم، شرکت مهرآباد داریس فارس

موبایل: 09173024066، 09173878783   

تلفکس: 07137320200

​ایمیل:info@mehrabaddf.com

در یک نگاه

شرکت مهرآباد داریس فارس فعالیت خود را از سال 1389(1389/11/29) در شیراز  با عرضه مجموعه ایی کامل و متنوع از پیشرفته ترین و موثرترین علف کش ها، قارچ کش ها، حشره کش ها و انواع کود و بذر به کشاورزان و همکاران عزیز در جهت افزایش میزان و کیفیت محصولات کشاورزی فعالیت خود را شروع کرد.

سبد کامل و متنوع محصولات حفاظت گیاهان و تغذیه با مبنای تعهد به کشاورزان و همکاران و توسعه کشاورزی پایدار و حفظ محیط زیست و ارتقای سلامت و کیفیت زندگی از اهداف ما  می باشد.

همچنین تیم متخصص و با تجربه فنی گیاه پزشکی و تغذیه  این شرکت به منظور هدفمند کردن مصرف نهادههای کشاورزی و کسب بهترین نتیجه همیشه در خدمت جامعه کشاورزی و مشتریان عزیز است.